Voor starters

Wat komt er op je af als starter?

Zodra je start als zzp’er komt er van alles op je af. Wat mag je wel of niet zakelijk aftrekken? Ga je de boekhouding zelf doen of besteed je dit uit? Op deze pagina hopen we je wat meer zicht te geven in jouw opties as starter. Wat altijd belangrijk is, is kijken wat voor jou relevant is. Daarom bieden we een service op maat, aangezien de een voldoende heeft aan een extra paar ogen die meekijken met belasting aangiftes, maar de ander advies voor een krediet aanvraag nodig heeft. Heb je vragen na het lezen van deze pagina? Neem dan even contact op, we kunnen je in no-time helpen. 

charles-456505-unsplash

Veel voorkomende zaken

  • Algemene boekhouding, aftrekposten en privé gebruik
  • Zelf boekhouden, uitbesteden of een combinatie van beiden?
  • BTW aangifte
  • Aangifte Inkomstenbelasting met of zonder partner
  • Jaarrekeningen
  • Financiële prognoses (bijv. voor kredietaanvraag, hypotheek)
  • Auto van de zaak of toch privé?
  • Startersvoordelen fiscaal 

Veel voorkomende zaken toegelicht

Wil je eigenlijk niet zoveel tijd kwijt zijn aan een dagelijkse boekhouding, of je zorgen maken of deze ene lunchbon wel goed hebt geboekt is, met het juiste percentage privé gebruik? Dan is het uitbesteden van je boekhouding een prima optie. Je kan daarbij ook zelf een berekening maken met hoeveel tijd je ‘bespaart’. Tijd waarin je gewoon kan werken. De prijs voor zorgeloos boekhouden is ongeveer € 800,- per jaar incl. 4 kwartaal aangiftes. Werk je langer als zzp’er? Dan kunnen we nog accurater een prijs opstellen, aangezien je al historische data hebt.

Tegenwoordig heb je tal van handige online tools waar je met een app op je telefoon de bonnen naar je boekhoudprogramma kan sturen. Ze doen heel veel voor je, maar je moet nog wel een aardige basiskennis hebben van boekhouden. Wanneer boek ik iets op welke post? Wanneer is het balans, of wanneer juist kosten? En hoe zit het met gedeeltelijke privé uitgaven? Met een aantal ‘tutorials’ kan je een heel groot deel zelf, en als je de juiste bank kies, kan je zo je afschriften inladen in je programma. Echter om zeker te zijn dat je aangiftes kloppen en je niet voor verrassingen komt te staan bij je aangifte inkomstenbelasting, is een ‘hybride’ oplossing aan te raden. Hier doe je veel zelf, maar helpen wij je met bepaalde controles en checks.

Tip!

Het is van belang dat je bedrijf een eigen bankrekening heeft waar alle kosten en inkomsten over lopen. Zorg ook dat je een pinpas voor die rekening hebt en doe alle uitgaven met die pas of bijvoorbeeld met iDeal. Mocht je toch nog kosten voor het bedrijf privé betaald hebben dan moet jij daar apart opgave van doen. Het handigst is dan een spreadsheet tabelletje met datum, omschrijving, totaal bedrag en eventueel het BTW bedrag. Er zit geen btw op koffie/lunch/diner bonnen.

Als dus alle kosten en uitgaven over de zakelijke bankrekening lopen, dan is deze bankrekening eigenlijk al jouw basis administratie. Om het vervolgens voor ons mogelijk te maken om BTW aangifte te doen, dien jij mij aan het eind van elk kwartaal een download van je bankafschriften te sturen, graag in .xls of .csv format. Plus eventueel een spreadsheet met privé betaalde uitgaven.

Tegenwoordig heb je tal van handige online tools waar je met een app op je telefoon de bonnen naar je boekhoudprogramma kan sturen. Ze doen heel veel voor je, maar je moet nog wel een aardige basiskennis hebben van boekhouden. Wanneer boek ik iets op welke post? Wanneer is het balans, of wanneer juist kosten? En hoe zit het met gedeeltelijke privé uitgaven? Met een aantal ‘tutorials’ kan je een heel groot deel zelf, en als je de juiste bank kies, kan je zo je afschriften inladen in je programma. Echter om zeker te zijn dat je aangiftes kloppen en je niet voor verrassingen komt te staan bij je aangifte inkomstenbelasting, is een ‘hybride’ oplossing aan te raden. Hier doe je veel zelf, maar helpen wij je met bepaalde controles en checks.

Welke bank kies je? Voor een ‘gewone’ zakelijke rekening zijn veel banken vrijwel gelijk in aanbod. Je kan uiteraard zelf een voorkeur bij een bank hebben, of je hebt er al een privérekening.

Van belang is in ieder geval dat je een aparte bankrekening voor je bedrijf hebt waar alle kosten en inkomsten over lopen. Zorg ook dat je een pinpas voor die rekening hebt en doe alle uitgaven met die pas of bijvoorbeeld met iDeal. Mocht je toch nog kosten voor het bedrijf privé betaald hebben dan moet jij daar apart opgave van doen. Het handigst is dan een spreadsheet tabelletje met datum, omschrijving, totaalbedrag en eventueel het BTW-bedrag. Er zit geen btw op koffie/lunch/diner bonnen.

Als dus alle kosten en uitgaven over de zakelijke bankrekening lopen, dan is deze bankrekening eigenlijk al jouw basisadministratie, zonder dat je daar iets extra’s voor hoeft te doen.

Bovendien maakt dit ons werk makkelijker en dus goedkoper want het enige wat je dan hoeft te doen is ons aan het eind van elk kwartaal een download van je bankafschriften te sturen, graag in .xls of .csv format. Plus eventueel een spreadsheet met privé betaalde uitgaven en aan de hand daarvan kunnen wij gemakkelijk de btw-aangifte doen.

Iedere eenmanszaak moet ieder kalender kwartaal BTW (Omzetbelasting) aangifte doen. Dit kan tegenwoordig middels jouw Digid. Via digid.nl/machtigen kun je ons ook machtigen tot doen van jouw aangifte BTW. In de meeste gevallen moet je dus BTW rekenen aan je klanten en deze BTW moet je afgedragen. BTW betaald op inkomende facturen en bonnen, mag je daarvan in aftrek brengen.

Jaarlijks moet je een aangifte Inkomstenbelasting doen en je inkomsten uit onderneming opgeven. Om dit te kunnen doen moet er ook een zogeheten jaarrekening gemaakt worden. In de jaarrekening worden de kwartaal aangiftes BTW opgeteld en alsmede nog andere kosten opgevoerd. Bij het opmaken van een jaarrekening kijken we altijd proactief mee of er nog kosten in aftrek worden gebracht.

Gebruik je een boekhoudprogramma online? Dan zit er vaak een app bij, dat is super. Dan worden de bonnen ook meteen aan de boeking gekoppeld. Laat je de boekhouding door ons doen? Dan is dit een hele makkelijke oplossing: 

Facturen en bonnen op Dropbox of Google drive folder.

Al je uitgaande en inkomende facturen als bonnen van uitgaven met de pinpas moet je wel bewaren. Dit kun jij bijvoorbeeld doen door elektronische kopieer/scans te bewaren op een Dropbox- of Google Drive folder. Als je mij dan toegang geeft tot die folders dan kan ik deze facturen/bonnen raadplegen mocht ik daar nog vragen over hebben.

Zo hebben we de digitale en papieren bonnetjes allemaal compleet.

In principe zijn alle kosten die je maakt in het kader van je bedrijfsuitoefening aftrekbaar. Ook koffie/lunch/diner met (potentiële) klanten. Je mobiele telefoon etc. Openbaar vervoer. Voor een auto gelden aparte regels. Mocht hier sprake van zijn van een eigen auto die je ook voor je bedrijf wil gebruiken, laat het dan weten dan geef toelichting over onder welke voorwaarden, welke autokosten in aftrek van de omzet mogen worden gebracht.

Een auto ‘op de zaak’ klinkt leuk en kan heel voordelig uitpakken, maar loop niet te hard van stapel. Want de regels voor bijvoorbeeld bijtelling; het bedrag wat je maandelijks betaald voor het privégebruik van de zakelijke auto veranderen jaarlijks. Daarbij betaal je deze bijtelling over de cataloguswaarde incl. BTW en BPM. En dan hebben we het nog niet over eventuele lease kosten en rente op de financiering. Wellicht geen nieuwe auto. Dan maar een jonge tweedehands! Let dan wel op dat als je een tweedehandsauto van jonger dan 15 jaar aankoopt, dan ligt de dagwaarde een stuk lager, maar betaal je wel weer bijtelling over de cataloguswaarde. Is de auto ouder dan 15 jaar? Dan kan je weer gebruik maken van de Youngtimer regeling. Dit is nu ook heel populair, omdat je een auto uit het hogere segment kan rijden en bijtelling over de dagwaarde (aankoopprijs) betaald. Er zijn diverse rekentools beschikbaar om uit te rekenen wanneer het verstandig is om juist op de zaak, of privé te kopen. Want wanneer je een auto zakelijk gebruikt die je privé-eigendom is, dan mag je 0,19 euro per zakelijke kilometer declareren, of het onderhoud en ander kosten verhoudingsgewijs aftrekken gezien de zakelijk en privé gereden kilometers. Omdat de regels zo snel veranderen, het kabinet ieder jaar met nieuwe bijtellingsregels komt, zijn online calculators ook vaak snel verouderd. Wil je weten wat voor jou een gunstige optie is? Dan rekenen we dit graag voor je uit.

Voor (startende) ondernemers zijn er bovendien een aantal extra fiscale aftrekposten:

– De zelfstandigenaftrek € 7,280 mits minimaal 1,224 uur in de onderneming gewerkt wordt; minimaal 6 maanden in een kalenderjaar
– Startersaftrek in de eerste 3 jaar € 2,123
– 14% van de winst als ‘MKB aftrek”
– Fiscale Oudedagsreserve, een soort pensioenpotje maar (helaas) met nogal wat haken en ogen.

Daarnaast is er ook nog een “Kleine ondernemersregeling voor de BTW” waarbij de eerste € 1,345 aan BTW niet hoeft te worden afgedragen. Kom je erboven dan verdwijnt deze aftrek echter heel snel.

Neem nu vrijblijvend contact met ons op

Voor financieel advies, hulp bij de administratie of een offerte op maat voor uw situatie. Wat uw vraag ook is, wij staan u graag te woord.